Mihin menet Naantali?

Paikalle oli saapunut vain kolmisenkymmentä kuulijaa, joista noin puolet oli valtuustoehdokkaita! Keskustelua käytiin monistakin asioista. Melkoinen yksimielisyys vallitsi ei-kiireellisten investointien siirtämisestä ja veroprosentin korottamisen tarpeellisuudesta. Yksimielisyys vallitsi myös siitä, että Turkuun ei vapaaehtoisesti liitytä.

Päätöksenteon avoimuudesta oltiin kahta mieltä: ”hallituspuolueemme” kokoomus, sdp ja keskusta olivat sitä mieltä, että asia on kunnossa; hallituksen ulkopuolella ”oppositiossa” olevat vasemmistoliitto, vihreät, kd ja ps olivat sitä mieltä, että systeemissä on korjaamista. Jos haluat muutosta tähän – lisää avoimuutta – äänestä vihreitä!

Selvää vastausta vaille jäivät nämä asiat:

• Satsataanko miljoonia ydinvoimaan vai upotetaanko niitä pian Luonnonmaan kanavahankkeeseen?
  • Pihistelläänkö edelleen kouluterveydenhuollossa, ympäristönsuojelussa ja kaupunkisuunnittelun työvoimassa? Ja valitellaan sitten vaalien alla nuorten ongelmia, luvattomia kaatopaikkoja tai kaavoitustyön hitautta.
  • Huolehditaanko ennaltaehkäisevästi vanhenevan väestön hyvinvoinnista ja jaksamisesta vai odotetaanko, että aika hoitaa ongelmat? Miksi meillä ei edelleenkään ole vanhusneuvostoa eikä vanhusneuvolaa?
  • Halutaanko kaupungin keskusta täyteen betonibunkkereita vai säilytetäänkö vihreys ja avoin maisema?
  • Kipataanko kaikki Turun seudun jätteet pian Isosuon kaatopaikalle Naantaliin?

Jarkko Kanerva, Naantalin seudun vihreiden puheenjohtaja

Puheenjohtaja ja panelistit