Viimeisessä kokouksessaan Naantalin vanha valtuusto hyväksyi talousarvion vuodelle 2013 ja taloussuunnitelman vuosille 2013-2016. Tavan mukaisesti kokoomus, demarit ja keskusta kiittelivät omaa luomustaan ja valmistelun tekijöitä. Positiivista olikin se, että näennäinen tasapaino ilman lainamäärän kasvua onnistuttiin saavuttamaan. Terhi Kärkkäinen (vas.) esitti hyväksyttäväksi ponnen, jossa vaadittiin lautakuntia selvittämään voidaanko lainsäädännön velvoitteet toteuttaa tällä budjetilla – epäily oli aiheellinen. Ponsi tietenkin hylättiin kokoomuksen ryhmän piiskurin Lindströmin vaatimuksesta. Alkuun vaikutti siltä, että muut ehkä olisivat olleet valmiit ponnen hyväksymään (?) Äänestystulos oli melko tavanomainen 38-5 (vas+vihr+ps).

Omassa puheenvuorossani poimin esiin (vaali- ja) valtuustopuheiden ja tekojen ristiriitoja. Mm. kokoomus, demarit ja keskusta vaativat kaavoituksen tehostamista asukasluvun kasvun turvaamiseksi – budjetissa ei kuitenkaan suostuttu vakinaistamaan toisen kaavoitusarkkitehdin virkaa. Lisärahaakaan ei olisi tarvittu! Lähipäivinä haetaan nyt vuoden sisään kolmatta keikkatyöläistä tehtävää hoitamaan. Tämä ei tietenkään voi olla heikentämättä työn tuloksellisuutta. Vakinaistamisesitykseni sai tukea rkp:n Stina Leppäseltä ja kaavoituslautakunnassa istuneilta kokoomuksen Hannu Taskiselta (pj.) ja Esa Vahteralta sekä vasemmistoliitolta ja perussuomalaisilta, joten tämä äänestys hävittiin tavallista niukemmin 34-9. Lindström kävi erikseen patistamassa kokoomuslaisia ruotuun! Ote kokoomuksen vaalitavoitteista: ”Kasvu varmistetaan maanhankinnan, kaavoituksen ja monipuolisen tonttitarjonnan avulla”.

Vastaavia ristiriitoja löytyy muualtakin. ”Naantali-brändiä kehitetään määrätietoisesti. Brändin osa-alueita ovat matkailu, kulttuuri ja saaristo”, näin vaatii kokoomus. Oikein hyvä! Mutta käytäntöä: Saaristoalueen matkailumarkkinointimäärärahasta poistetaan budjetista 7000 euroa, jäljelle jää alle puolet eli 6000 e – tätä on siis kehittäminen! Kulttuurilautakunnan avustuksia vähennetään 3200 euroa ja yleisen kulttuuritoiminnan tapahtumia ja tilaisuuksia karsitaan 4000 euron verran. Mielenkiintoinen detalji on juhannusjuhla ilman kokkoa…

Ehkä ikävin säästöpäätös koskee oppilashuoltoa. Osa-aikaisen koulupsykologin virka jätetään täyttämättä, vaikka koulupsykologimäärä ei vastaa olemassa olevia STAKES:in suosituksia. Tästä puhui allekirjoittaneen lisäksi myös rkp:tä ansiokkaasta edustanut kouluterveydenhoitaja Stina Leppänen. Kokoomuksen vaaliohjelma tältä osin: ”Vanhempien roolia lastensa … kasvattajina tulee korostaa ja tukea. Tuki aloitetaan jo neuvolassa ja mahdollisissa ongelmissa on autettava varhaisessa vaiheessa.” Siinäkö sitä tukea saatiin kun säästettiin tästä 25.000 e?

Mainitut nipistykset ovat rahallisesti pieniä, mutta mahdolliset menetykset ja vahingot voivat olla korvaamattomia. Näin Naantalin valtapuolue kokoomus toteuttaa vaaliohjelmansa eräitä ydinkohtia.

Jarkko Kanerva, Naantalin seudun vihreiden puheenjohtaja