Meillä Naantalissa asuvilla asiat ovat melkolailla hyvin. Kaupunkiamme mainostetaan ja pidetään hyvin vetovoimaisena kulttuurin, matkailun ja rikkaiden, joskin osin katoavien, luontoarvojen tähden. Olemme tottuneet siihen, että saamme nauttia kävellen kauniista rannasta ja taide-elämyksistä historiallisessa vanhassakaupungissa sekä juoda välillä kupillisen kahvia idyllisissä kahviloissa samalla vanhoja tuttuja tavaten. Näin kuitenkaan kaikille naantalilaisille ei ole suotu.

Mitä tapahtuu henkilölle, joka yhtäkkiä menettää terveytensä ja vammautuu pahasti? Siihen on vaikea ennalta varautua, ja meille kaikille voi näin tapahtua milloin tahansa. Entä miten käy sitten, kun jo vammautuneen tila huononee sairauden edetessä, kuten esimerkiksi MS-taudissa, ja hoidon tarve lisääntyy. Moni sinnittelee kotonaan ja saakin kotihoidon apua päivittäiseen elämäänsä, kuten pesuihin sekä siirtymisiin vuoteesta pyörätuoliin ja päinvastoin. Kuitenkin kun kotihoitajien työaika päättyy kello 16.00, apu loppuu. Mitä sitten tapahtuu? Kotihoidon tai yksityisen tarjoamaa yöhoitoa ei Naantalissa ole, jotta asukasta voitaisi hoitaa kotona tehostetusti. Sinnittely jatkuu ja onnettomuus- ja tapaturmariski kasvaa. Lopulta kotona asuminen ei välttämättä enää ole vaihtoehto.

Minne vammaispalvelun pitkäaikaiset asiakkaat voivat mennä? He ovat liian huonokuntoisia Aurinkosäätiön palvelutaloon, koska siellä ei ole tarjota tehostettua palveluasumista. Siksi Naantalin kaupunki on ostanut kaupungin ulkopuolelta tehostettua palveluasumista yksityisiltä toimijoilta ja näin sijoittanut vaikeavammaisia naantalilaisia ympäri Turun aluetta eri puolille Turkua. He asuvat ja saavat ympärivuorokautista hoitoa muualla, terveydenhoitopalvelut, kuten lääkärit ja hammaslääkäri, sijaitsevat kuitenkin Naantalissa. Tämän takia käytössä on invataksipalvelu ja noin kaksi edestakaista invakuljetusta viikossa. Palveluasunnot on usein sijoitettu kauas palveluista. Jopa kahvilaan meneminen on mahdotonta ilman invataksikuljetusta. Jos taas vammaisen henkilön omaiset ovat itsekin sairaita tai huonokuntoisia, heidän on vaikea käydä katsomassa omaistaan toisella paikkakunnalla. Moni palveluasunnon asukas onkin kertonut suurimmaksi toiveekseen päästä takaisin kotikaupunkiinsa Naantaliin – tapaamaan tuttuja ja liikkumaan vapaasti, tulemaan ja menemään.

Mitä voimme tehdä, jotta heidän tärkein toiveensa toteutuisi? Aurinkosäätiö laajentaa uudella rakennuksella keskustassa, mutta ei ole varannut siihen tehostetun asumisen paikkoja vaikeavammaisille naantalilaisille. Nyt pitää selvittää, onko vielä mahdollista saada tähän muutos. Suomessa on voimassa yhdenvertaisuuslaki, jonka tarkoituksena on edistää yhdenvertaisuutta ja ehkäistä syrjintää sekä tehostaa syrjinnän kohteeksi joutuneen oikeusturvaa. Viranomaisen velvollisuus on edistää yhdenvertaisuutta ja arvioida sen toteutumista toiminnassaan ja ryhdyttävä tarvittaviin toimenpiteisiin yhdenvertaisuuden toteuttamiseksi. Nyt on sellainen hetki.

Me allekirjoittaneet haluamme Naantalin, joka toteuttaa yhdenvertaisuuslakia ja on esikuvana muille kunnille. Tämän vuoksi pidämme tärkeänä selvittää, onko vaikeavammaisia naantalilaisia mahdollista sijoittaa Aurinkosäätiön uuteen laajennukseen. Ja mikäli näin ei ole, pitää tutkia muita keinoja, joilla nämä pystyisivät saamaan tarvitsemansa tuen kotikaupungissaan.

Naantalissa 2.5.2016

Sara Luotonen
Jarkko Kanerva
Tommy Björkskog (kd)

VASTAUS 17.10.:

Aloite on erittäin ymmärrettävä ja vakavasti pohdittava. On täysin mahdollista suunnitella yksikkö aloitteen mukaiseen vaikeavammaisten asumispalveluita varten ja on hyvin todennäköistä että Ara avustaisi tällaista hanketta merkittävästi.

Nyt rakennettaviin palveluihin voi saada maksimissaan 25 % avustuksen kustannuksista ja vaikeavammaisten asumispalveluihin 50% kustannuksista.
Tällä hetkellä Aurinkosäätiön asukkaina on muutamia vaikeavammaisia joitten palvelut pystytään turvaamaan toistaiseksi erityistoimenpiteiden ansiosta.”

Lausunnon perusteella ei uuteen asumisyksikköön ole mahdollista saada vaikeavammaisille soveltuvia asuntoja palveluineen.

Naantalin kaupungin sosiaali- ja terveyspalveluiden ei myöskään ole mahdollista ottaa investointiohjelmaan näin laajamittaista hanketta. Tänä vuonna valmistuva kehitysvammaisten asumisyksikkö parantaa kehitysvammaisten ihmisten asumistilannetta merkittävästi. Lisäksi kaupunki tuottaa ensi vuonna omana työnä ikäihmisten asumispalveluyksikön palvelut Aurinkosäätiön laajennusosassa.

Aurinkosäätiön nyt rakennettu hanke on suunniteltu muistihäiriöisten ja ikääntyvän väestön palvelutarpeita varten. Rakennushanke ei täten sovellu vaikeavammaisten asumispalveluiden tuottamiseen. Hanke on myös saanut Aran hyväksynnän nimenomaan edellä mainittuun toimintaan ja Ara avustaa hanketta yli 2 miljoonalla eurolla.