Asuntomessut Naantalissa 2022

Naantali tarvitsee lisää kasvua vauhdittavia vetovoimatekijöitä. Nyt päätöksenteon kohteena olevat asuntomessut tuovat kiistatta kiinnostusta ja näkyvyyttä kaupungillemme. Messujen ympärillä käyty keskustelu on pyörinyt melko yksinapaisesti heinä-elokuun 2022 matkailuvaikutusten tai messujen hintalapun ympärillä. Kumpikin näkökulma on tärkeä, mutta aivan liian suppea kun mietitään mittavaa investointia tulevaisuuteen.

Asuntomessut on loistava paikka profiloitua tulevaisuuteen suuntautuvana asuinpaikkana, kaupunkina joka huolehtii asukkaistaan ja pitää huolta myös kestävän kehityksen teemoista. Messuilla on oiva tilaisuus esitellä uusiutuvia energiamuotoja hyödyntäviä koteja, älykkäitä asumisratkaisuja ja muunneltavia asuntoja erilaisiin elämäntilanteisiin. Osuuskunta Suomen Asuntomessut on tunnettu brändi, joka on yli viisikymmentä vuotta ollut kumppanina erilaisissa asuntomessuhankkeissa ympäri Suomen. Naantalilla on kaupunkina vankka asema matkailun saralla ja imagoltaan positiivisena ja houkuttelevana, merellisenä asuinympäristönä se on vuosia pärjännyt sen kummemmin ponnistelematta, toki huolehtien hyvin asukkaidensa tarpeista ja ympäristön viihtyvyydestä. Nämä kaksi loistavaa brändiä yhdistämällä ja niitä kekseliäästi ja innovatiivisesti hyödyntämällä voimme todella erottua eduksemme muista vastaavan kokoisista kaupungeista, ja saada lisää asukkaita, elämää ja elinvoimaa.

Messut luovat mahdollisuuksia myös saariston elävöittämiseen etäkohteita hyödyntämällä. Näin saataisiin messuvieraita tutustumaan myös saaristokeskuksen tarjoamiin asuinmahdollisuuksiin. Saariston elossa pysymistä ei voi laskea pelkän matkailun varaan. Saaristoon muuttavat ovat tutkimusten mukaan valmiita tinkimään palvelutasostaan saadakseen itselleen mieluisan, usein luonnonmukaisen elinympäristön. He tarvitsevat kuitenkin päätöksensä tueksi selkeän strategian, joka voi rakentua vain sille, että päämäärätietoisesti rakennamme tulevaisuuden infraa palvelemaan myös keskustan ulkopuolelle. Jokaista mökkitietä ei tarvitse tulevaisuudessakaan asfaltoida tai tehdä taajamaa sinne, missä ihmiset haluavatkin että naapuri ei ole näköetäisyydellä. Sen sijaan digitalisaatiota hyödyntämällä tai palveluja mobilisoimalla voimme varmistua siitä, että ainutlaatuinen saaristo pysyy elävänä.

Naantalilla menee tällä hetkellä mukavasti. Kaupunkimme velkamäärä on laskenut viidessä vuodessa 50 miljoonasta 22 miljoonaan, ja velkakanta laski vuonna 2017 viisi miljoonaa euroa. Viime vuosi oli kolmas perättäinen vuosi, jona kaupunkimme teki reilusti ylijäämäisen tuloksen. Meillä on mahdollisuus tehdä investointeja tulevaisuuteen, kunhan teemme sen harkiten ja vastuullisesti

Mirva Maine
Naantalin vihreä valtuustoryhmä