Naantalin vihreät jätti 9.3.2021 peräti 23 ehdokkaan listan Naantalin keskusvaalilautakunnalle. Edellisiin kuntavaaleihin verrattuna ehdokkaita on viisi enemmän. Ensikertaa ehdolla olevia on 11. Tämä tarkoittaa, että Naantalin vihreillä on paljon uutta elinvoimaa ja paljon kertynyttä kokemusta viime vaalikaudelta.

– Ehdokasasetteluun on käytetty erittäin paljon aikaa ja nyt kova työ tuottaa tulosta, vaalikampanjapäällikkö Viljo Mannerjoki kertoo. – Ehdokkaita on Rymättylästä, Merimaskusta, Luonnonmaalta ja Manner-Naantalista, ikähaarukka on laaja ja sukupuolijakauma on tasainen. Olen erittäin ylpeä ehdokkaistamme.

Naantalin vihreiden ehdokkaiden joukosta löytyy monipuolisesti eri ammattialojen taitajia.
– Sote-, talous-, luonnonsuojelun, kaavoituksen ja vapaa-ajan puolelta meiltä löytyy paljon ammattitaitoa, Mannerjoki kertoo. – On erittäin hyvä, että äänestäjillä on varaa valita omansa hyvien ehdokkaiden joukosta.

Kuntavaalien siirtymisen takia ehdokashankintaa jatketaan toukokuun alkuun asti.

Kuntavaaliohjelma on monipuolinen

Naantalin vihreiden kuntavaaliohjelma on laaja ja kunnianhimoinen.
– Kaikkia asioita ei voi laittaa tärkeysjärjestykseen, mutta jos aikaisempaan vaaliohjelmaan vertaa, terävyyttä ja monipuolisuutta on saatu erityisesti ympäristö-, sote- ja talousasioihin, Mannerjoki pohtii. – Haluamme edistää resurssiviisasta kaupunkia, jonka talous on kestävää ekonomisesti, ekologisesti ja inhimillisesti. Ilman sote-puolen kehittämistä ei saada pidettyä ikäihmisten hyvinvointia yllä. Siksi ehdotammekin ikäneuvolaa seniori-ikäisille.
Ennaltaehkäisevää ja kauaskantoista ohjelmassa on erityisesti lasten ja nuorten kasvatukseen tarvittavien resurssien lisääminen. Korona-aika on tehnyt selväksi, että ne, jotka tarvitsevat tukea, tarvitsevat sitä enemmän kuin koskaan. Toisaalta myös lähiluonnon tärkeys on korostunut viimeisen vuoden aikana. Lähimetsiä ja virkistyskäyttöön tulevia luontoreittejä tarvitaan lisää. Lasten ja nuorten luontosuhdetta Naantalin vihreät vahvistaisi Naantalissa kiertävällä luontokoulunopettajalla.
Vapaa-ajan sarallakin on paljon kehitettävää.
– Olemme lähteneet siitä, että annamme konkreettisia ehdotuksia. Esimerkiksi Merimaskuun kaivataan omaa lähiliikunta-aluetta, Suovuoreen voidaan rakentaa esimerkiksi kuntoportaat. Lammasluotoon on suunnitteilla meriharrastuskeskus. Sitä vihreät tukee erittäin mielellään, Mannerjoki sanoo.