…hatarin perustein! Varsinais-Suomen infotilaisuuteen 20.3. koottiin 300 kuulijaa kuuntelemaan huonosti valmisteltua ja osin virheellisiä tietoja sisältävää esitystä. Muun muassa kuntien voimassaolevista veroprosenteista esitettiin virheellisiä tietoja – Naantalin prosentti muka yli maan keskiarvon – tosiasiassa maan alimpia. Pyysin VVM:n edustajaa oikaisemaan luvun ja hän pahoitteli virhettä jälkikäteen.

Juhlallisesti seinälle heijastettiin tieto siitä, että Turussa käy töissä yli 40% Raision, Kaarinan, Ruskon, Maskun ja Naantalin työssäkävijöistä. Alla oikeita lukuja:
Rusko 51,0, Kaarina 49,8, Lieto 49,2, Raisio 48,2, Masku 43,0 ja Naantali 37,6%.

Vanhanaikaisen Elon laskuopin mukaan Naantalin 37,6 on alle 40 ja (unohtuneen) Liedon 49,2% on aika reilusti yli 40. Huomionarvoinen – esittämättä jätetty – tieto on se, että Raision (65,6) ja Naantalin (59,3%) asukkaiden asioinnista reilusti yli puolet suuntautuu omaan kuntaan eikä Turkuun – Liedossa sen sijaan vain 46,2, Kaarinassa 34,0, Maskussa 35,7 ja Ruskolla 24,5%. Pysytään faktoissa ja keskustellaan yhteistyöstä, ei liitoksista! Ja jos lukuja esitellään, esitellään oikeita lukuja!

Kuntalaiskyselyssä raisiolaisista selvä enemmistö (75,79%) yli 2800 vastaajasta kannatti itsenäistä Raisiota, 18,15% liitosta läntisten kuntien (Masku, Rusko, Nousiainen, Naantali, Mynämäki) kanssa ja 6,06% Turku-keskeistä liitosta.

Naantalilaisista vastaajista 90,76% kannatti itsenäisen Naantalin säilyttämistä. 5,50% oli valmiita kuntajakoselvitykseen ilman ennalta määrättyjä tavoitteista. Turku-keskeiseen liitosselvitykseen osallistuisi 2,60% ja 1,13% yhteensä 2045 vastaajasta piti asiaa merkityksettömänä. Tältä pohjalta lienee valtuuston helppo ottaa kantaa asiaan 11.4. pidettävässä ylimääräisessä kokouksessa.

Jarkko Kanerva, Naantalin seudun vihreiden puheenjohtaja