Unikeon politiikkatorilla keskusteltiin mm. Naantalin kehitysnäkymistä. Yhtenä teemana nousi esiin Lammasluodon alueen rakentaminen. Puolueiden näkemykset asiasta hajosivat aika tavalla; osa puolueista oli selkeästi rakentamisen kannalla, osa taas kriittisiä. Keskustelu laajeni sivuamaan myös Teljentien ranta-aluetta, jota kokoomuksen Jan Lindström esitti mahdolliseksi rakennuskohteeksi. Harvinaisen huono ajatus! Juuri Kylpylän ja Vanhankaupungin rantaraittia käyttävät lukemattomat vanhat ja nuoret naantalilaiset ulkoilureittinään ja sillä raitilla pääsevät myös kauempana rannasta asuvat luonnon keskelle ja rannan tuntumaan. Myös matkailijat suosivat tätä viehättävää kävelytietä. Jos tämä kulkutie katkaistaan, menetetään todella paljon luontoarvoja. Ottakaa reitin käyttäjät ja lähistön asukkaat nyt ajoissa yhteyttä kaupunkimme päättäjiin, jotta korjaamattomilta virheiltä vältytään!

Luonnonläheisyys ja meri ovat tutkitusti Naantalin tärkeimpiä vetovoimatekijöitä – alhainen veroprosentti ei sijoitu kärkeen. Olisi järkevää pitää kiinni niistä luonnon suomista arvoista, joita meillä on. Vapaa ranta vähenee kovaa vauhtia esimerkiksi Pirttiluoto-Karjaluoto-kaavan takia. Lammasluodon ja Teljentien rannan jälkeen seuraava uhanalainen kohde lienee Kuparivuori ja senkin rakentamisesta käydään jo keskusteluja. Jääkö Armonlaakson luonnosta enää mitään alkuperäistä jäljelle?

Jarkko Kanerva, vihreiden valtuustoryhmän puheenjohtaja