Vihreiden ryhmäpuheenvuoro Naantalin kaupungin vuoden 2018 tilinpäätöksestä

Naantalin tilikauden tulos vuonna 2018 oli + 4,0 miljoonaa euroa. Alkuperäisen talousarvion mukaan tilikauden tulos oli + 0,3 miljoonaa euroa. Keskeisiä eroja alkuperäisen talousarvion ja tilinpäätöksen välillä olivat:

– Toimintatuotot ylittyivät 1,8 miljoonaa euroa

– Toimintamenot ylittyivät 1,5 miljoonaa euroa

– Verotulot ylittyivät 3,3 miljoonaa euroa

Lainakanta ja työllisyys

Korollisten lainojen määrä oli vuoden lopussa noin 20,6 miljoonaa euroa. Edelliseen tilinpäätökseen verrattuna lainamäärä aleni noin 2,1 miljoonaa euroa. Velkamäärä 31.12.2018 oli asukasta kohti 1 072 euroa, mikä alittaa huomattavasti kuntien keskiarvon, jokoa ennakkotiedon mukaan on 3 051 euroa. On kuitenkin hyvä tarkastella lainakantaa myös koko kaupunkikonsernin näkökulmasta, jolloin lainakanta asukasta kohden on huomattavasti suurempi. Kaupungin omistamat yritykset ovat kuitenkin kehittyneet suotuisasti viime vuosina.

Työllisyyden osalta Naantalin kehitys on ollut myönteistä. Työttömyys aleni vuoden 2018 aikana. Joulukuun 2018 lopussa työttömien työnhakijoiden osuus työvoimasta oli Naantalissa 7,7, %, joka on 0,9 prosenttiyksikköä pienempi kuin edellisenä vuonna. Myös pitkäaikaistyöttömien sekä nuorten ja yli 50- vuotiaiden työttömien määrät laskivat.

Väestökehitys ja asuminen

Kaupungin väkiluku kasvoi 69 hengellä vuoden 2018 aikana. Väkiluvun kasvu jäi ennakoitua vähäisemmäksi ennen kaikkea poikkeuksellisen alhaisen syntyvyyden vuoksi. Vuosina 2015 – 2018 väkiluku on kasvanut yhteensä 367 henkeä. Tällä ajanjaksolla Naantali on ollut vahva muuttovoittokunta. Kuntien välisen muuttoliikkeen nettovoitto oli vuosina 2015 – 2018 yhteensä 496 henkeä. Väestönkehityksessä painimme saman ongelman kanssa kuin suurin osa muistakin kunnista: väestömme ikääntyy kovaa vauhtia. Tässä tilanteessa herää myös huoli siitä, oliko vuoden 2018 alhainen syntyvyys vain poikkeus, vai uusi normaali tila? Ikääntyneiden määrän kasvu näkyy myös hoito- ja vanhuspalvelutarpeen voimakkaana kasvuna ja edellyttää jatkuvasti merkittäviä lisävoimavaroja. Hyvä suunnittelu ja vastuullinen talouspolitiikka ovat elinehto kaupungin tulevaisuuden kannalta. Kasvava vanhuspalvelutarve on hyvä esimerkki tilanteesta, jossa kaupungilta vaaditaan kuitenkin nopeaa reagointia. Apua tarvitsevaa vanhusta ei lämmitä ajatus siitä, että ongelma ratkotaan seuraavan vuoden talousarviossa. Ikääntyvä väestö tuo entistä useammin eteemme tilanteita, joissa toivoisimme nopeampaa ja ketterämpää reagointia tilanteen parantamiseksi. Myös tarkastuslautakunta kiinnitti raportissaan huomiota esim. kotihoidon resurssivajeeseen ja yleisestikin vanhuspalveluiden tilaan.

Jatkossa kaupungin on edelleen tehostettava toimiaan uusien lapsiperheiden houkuttelemiseksi. Yksi loistava ”pyydys” lapsiperheidenkin määrän lisäämiseksi oli asuntomessujen saaminen vuodeksi 2022. Kaupunki osti yksityisiltä maanomistajilta tarvittavat maa-alueet asuntomessualueen ja sen pohjoispuolelle kaavoitettavien muiden asuntoalueiden rakentamista varten. Tässä oli yksi loistava esimerkki rohkeasta, tulevaisuuteen tehtävästä sijoituksesta, joka antaa Luonnonmaan kehittämiseen lisävauhtia. Emme kuitenkaan voi luottaa pelkästään asuntomessujen vetovoimaan. Töitä monipuolisen asuntotarjonnan eteen on tehtävä jatkuvana toimintona. Naantalin keskusta-alueen rakentaminen on hyvässä vauhdissa ja myös pientalotonttien kysyntä oli vilkasta viime vuonna. Kaavoitukseen toivottaisiin kuitenkin ketteryyttä, sillä hyvin harva vuoden 2018 aikana valtuuston käsittelyyn ajateltu kaava lopulta sinne päätyi.

Kaupungin uusi strategia

Kaupunginvaltuusto hyväksyi kesäkuussa 2018 kaupungille uuden strategian. Kaupunkistrategia 2022 sisältää useita erinomaisia tavoitteita, toimenpiteitä ja kärkihankkeita Naantalin kehittämiseksi. Visio vuodesta 2030 pitää sisällään kuvauksen kasvavasta, elinvoimaisesta ja tulevaisuuttaan rohkeasti rakentavasta saaristokaupungista, jossa asiat nähdään myös lasten silmin. Yhtenä kärkihankkeena mainitaan kasvava ja vetovoimainen Naantali, jossa edistetään väkiluvun kasvua, väestörakenteen elinvoimaisuutta samalla vaalien kaupungin rakennetun ja luontoympäristön arvokkaita piirteitä, sekä toteutetaan kestävän kehityksen mukaisia periaatteita kaikessa tekemisessä.

Tärkeimpiä toimintaamme ohjaavia tekijöitä ovat arvot, joiden tulee näkyä koko kaupungin organisaation toiminnassa. Arvoista haluan erityisesti nostaa esiin vastuullisuuden. Vastuullisuus on ehkäpä tärkein arvo kaikessa tekemisessämme. Kun tiedostamme toimintamme vaikutukset ja edistämme yhteisömme ja ympäristömme kestävää kehitystä, olemme varmasti oikealla tiellä.

Vuonna 2018 saimme myös resurssin kaupungin ympäristöohjelman laatimista varten. Tämä tulevaisuuden kannalta hyvin tärkeä työ on vielä kesken, ja työskentely puhtaamman ja viihtyisämmän Naantalin puolesta jatkuu. Naantalilla on tässäkin asiassa mahdollisuus toimia vastuullisesti ja ohjattava määrätietoisesti toimintaamme kohti hiilineutraalia kuntaa. HINKU-verkosto on osoittautunut useassa kunnassa menestykseksi ja sen avulla on saavutettu mittavia säästöjä niin ympäristön kuin taloudenkin näkökulmasta. Ilmaiseen hankkeeseen liittyminen olisi järkevää ja samalla saisimme vertaistukea ja kokemuksia verkostossa jo olevilta kunnilta.

Strategia ei saa jäädä vain paperiksi pöytälaatikkoon. Tulevien vuosien toimenpiteet pitää olla linjassa nyt hyväksytyn strategian kanssa. Strategian tulee näkyä kaikessa tekemisessämme, sillä vain siten voimme aidosti kehittää kaupunkiamme siihen suuntaan, minkä valtuusto kesällä 2018 hyväksyi.

Investoinnit

Kaupungin tilinpäätös on ollut ylijäämäinen viimeisen kuuden vuoden aikana. Vahva talous on merkittävässä roolissa tulevien vuosien suurien investointien kohdalla. Asuntomessualue ja sen yhteyteen rakennettava infra on jo itsessään iso hanke. Vielä mittavampia investointeja teemme koulu- ja päiväkotiverkkoon. Erittäin hyvin suunniteltu ja oikein ajoitettu, hallittu palveluverkon uudistaminen tulee nostamaan vuosi-investointimme hetkellisesti melko suuriksi. Panostaminen koulutukseen, lapsiin ja nuoriin on taatusti vastuullista sijoittamista tulevaisuuteen, joka maksaa itsensä takaisin. Hyvä taloudellinen tilanteemme mahdollistaa nämä elintärkeät investoinnit, vaikka se merkitsisikin hetkellisesti lainakannan kasvua.

Investoinneista puhuttaessa on hyvä palauttaa jälleen mieliin meidän arvomme. Investoimme isosti rakennushankkeisiin, putkiin, teihin, taloihin jne. Investointeja miettiessä on hyvä pitää mielessä myös näiden tulevien palveluiden käyttäjät ja ne henkilöt, jotka nämä mittavat hankkeet toteuttavat. Kaupungin työntekijöiden sairaspoissaolot ovat kasvaneet vuoden 2018 aikana, etenkin alle 40-vuotiaiden työntekijöiden keskuudessa. Ennen kaikkea mielenterveydellisistä syistä johtuneet poissaolot ovat lisääntyneet. Pidetään siis huolta arvokkaimmasta voimavarastamme, eli kaupungin henkilöstöstä. Investoidaan riittävästi myös niihin resursseihin, joilla nämä erinomaiset palvelut saadaan aikaan. Tärkeää on myös varmistaa, että kuntalaisten palveluiden taso ei jää suurten rakennushankkeiden jalkoihin. Investoidaan siis myös työhyvinvointiin ja ihmisten tarvitsemien palveluiden laatuun.

Kiitos vielä koko kaupungin henkilöstölle upeasta vuodesta 2018.

Tilintarkastajat ja tarkastuslautakunta ehdottavat tilinpäätöksen hyväksymistä ja vastuuvapauden myöntämistä tilivelvollisille. Vihreiden valtuustoryhmä kannattaa heidän ehdotustaan.

Jasper Wilenius ja vihreä valtuustoryhmä