Naantalin koulutuslautakunta päätti 25.2., että Naantali hakee osallistumista 5-vuotiaiden maksuttoman varhaiskasvatuksen kokeiluun. Maksuttomuus koskee varhaiskasvatusta 20 viikkotunnin osalta.  Tällä hetkellä maksuttomuuden piirissä on 21% ikäluokasta. Asiasta äänestettiin äänin 6-5. Osallistumista puolsivat sdp, vihreät ja vasemmistoliitto ja vastustivat kokoomus, keskusta ja perussuomalaiset. Jos kokeilu toteutuu Naantalissa, se koskee vuonna 2015 syntyneitä lapsia, joita on 184, 1.8.2020 alkavan toimikauden osalta. Maksuvapaus vähentää kunnan tuloja arviolta 24 -25 000 euroa kuukaudessa. Valtio korvaa vähintään puolet menetyksestä. Kokeilun jatkuminen seuraavina vuosina riippuu valtion päätöksistä. – Kaupunginhallitus voi estää kokeiluun osallistumisen.

Sivistysjohtajan esitys oli, että kokeiluun ei osallistuta. Vastaehdotuksen teki lautakunnan pj. Jarkko Kanerva (vihr.), joka perusteli esitystään sillä, että maksuvapaus lisää kunnan houkuttelevuutta lapsiperheiden asuinpaikkana ja lisää lasten tasa-arvoa. Esitystä kannatti Lauri Pietikäinen (vas.).

Aikaisemmissa käsittelyissä on todettu, että ”Lapsivaikutusten arvioinnin näkökulmasta voidaan todeta, että osallistuminen ammattimaiseen varhaiskasvatukseen lisää lapsen kokonaisvaltaista hyvinvointia sekä YK.n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaista lapsen oikeutta tasa-arvoiseen kohteluun silloin kun perheiden taloudellinen tilanne ei vaikuta lapsen osallistumiseen toimintaan. Maksutonta varhaiskasvatuspalvelua tarjoamalla lapsen huoltajien mahdollisuus osallistua työelämään lisääntyy ja niin sanotut kannustinloukut jonkin verran vähenevät.” Kokeilu ei velvoita lapsia osallistumaan kunnan tarjoamaan esiopetukseen, mutta velvoittaa kuntaa tarjoamaan sitä koko ikäluokalle. Jos kokeilu lisää osallistumista, syntyvät lisäkustannukset jäävät kunnan maksettaviksi.