Vesiliikunnan hyödyt ovat monet ja tunnustetut. Se sopii kaikenikäisille ja kaiken kuntoisille. Siksi on erikoista, ettei Naantalissa ole vieläkään tilaa uimahallille, vaikka liikunnan harrastamisen puitteet ovat muuten erinomaiset moneen muuhun kuntaan verrattuna.

Olisi toivottavaa, että liikuntarakentamista tehtäisiin kuntalaisten hyvinvoinnin, ei politiikan ehdoilla. Mutta on täysin selvää, että poliittinen mielipide on vuosikymmenien ajan estänyt uimahallin rakentamisen. Jos mielipidettä kysytään sen sijaan esimerkiksi ikäihmisiltä, uimahalli on usein eniten kannatusta saava toive. Vuoden 2019 keväällä ensimmäistä kertaa järjestetyssä ikäihmisten liikuntaraadissa ylivoimaisesti suurin osa liikuntatoiveista liittyi uimahallin saamiseen Naantaliin. Pienallas Aurinkopalvelusäätiössä on tuonut jotain helpotusta asiaan, mutta pääsääntöisesti uimaan haluavien on suunnattava kuntarajojen yli Raisioon tai Turkuun.

Uimahallin rakentaminen ei lisäisi tuntuvasti pelkästään vesiliikuntaharrastamista, vaan antaisi muuttuneen ilmaston myötä pimeisiin ja sateisiin talviin uudenlaisia liikuntamahdollisuuksia. Tämä on erityisen tärkeä seikka, sillä esimerkiksi lapsiperheille uintiharrastus on luonteva yhdessä tekemisen laji, jossa perheen yhdessä viettämän ajan lisänä tärkeä uimataito kehittyy. Näin voi toki todeta kaikkien eri elämänvaiheessa olevien kuntalaisten osalta: uida voi yksin tai yhdessä. Soveltavan liikunnan ryhmille kuten myös koululaisille uimahalli toisi merkittävää panostusta terveyteen ja hyvinvointiin.

40 prosentissa Varsinais-Suomen kuntia on vähintään yksi uimahalli tai maauimala ja moni niistä on huomattavasti Naantalia pienempi asukasluvultaan. Esimerkiksi Laitilassa ja Mynämäellä on uimahalli. On huomattava myös sellainen seikka, että uimahalleja on mahdollista rakentaa osaksi muuta liikuntakompleksia, hallin ei tarvitse vastata kylpylätunnelmaa, vaan mahdollistaa lajin harrastaminen. Tällöin kustannukset eivät myöskään kohoa kohtuuttomiksi rakentamisen tai käyttökustannusten osalta.

Nyt kun toinen palloiluhalli on talousarvioissa jo esillä, olisiko aika lopultakin kypsä myös uimahallille?

Leena Haanpää