Mirva Maine piti vihreän ryhmän puheenvuoron kaupunginvaltuuston kokouksessa 7.12. talousarvion 2021 ja taloussuunnitelman 2021-2024 käsittelyn yhteydessä.

Vuoden 2021 talousarvioesitys tehtiin historiallisessa tilanteessa. Talouden suunnitelmiin liittyi ennustuksiin liittyvä totuus, jossa todetaan, että ennustaminen on vaikeaa, etenkin tulevaisuuden ennustaminen. Harvoin, jos koskaan olemme olleet yhtä epätietoisia siitä, mitä huominen tuo tullessaan koko globaalin infrastruktuurin täristessä pandemian kourissa.

Talousarvion avainlukuja on euromääräisesti tässä turha enää ryhtyä kertaamaan. Vakaasti hoidettu taloutemme antaa meille niin taloudellista kuin henkistä resilienssiä senkin jälkeen, kun valtion koronatuet on syöty ja on aika taas pärjätä omillaan.  Suunnitellut investoinnit säilyvät suunnitelmavuosien aikana, ja katse pysyy tiukasti horisontissa, vaikka kriisiaika haastaisikin tuijottamaan omaan napaan tai korkeintaan kengänkärkiin.

Olemme hullun vuoden 2020 aikana saaneet ikäviä uutisia myös poikkeusaikaan liittymättömistä syistä. Nesteen alasajo tuottaa ison loven niin yhteisö- ja tuloverotuottoomme, kuin monen kuntalaisen ja alihankkijana toimineen omaan rahapussiin. Onneksi emme tässäkään ole jääneet tuleen makaamaan, vaan kaupungin johtohahmot ovat olleet henkilöitä paikallaan. Selvityshenkilöt ahkeroivat vimmatusti, jotta vahingot voidaan minimoida. Kuka tietää, kenties öljyisestä tuhkasta nousee vielä kaunis uusiutuvaa energiaa hyödyntävä feeniks-lintu. Siihen asti on erityisen tärkeää, että muistamme asian inhimillisimmän aspektin – työnsä menettäneet ja heidän perheensä.

Vuoden 2021 esitys talousarvioksi on maltillinen, niin kuin aikaamme sopii. 2020 talousarvioon sisältyi määräraha ulkopuolisen  asiantuntijaselvityksen tekemiseen vanhustenhuollon tarpeista tulevaisuudessa, jota on käytetty pohjana Ikäystävällinen Naantali -ohjelmaa työstettäessä. Tunnemme ylpeyttä Naantalilaisista vanhustenhuollon ammattilaisista, jotka kaiken kiireen ja paineen keskellä ovat tuottaneet laadukkaan ohjelmapohjan, jonka perusteella voimme rakentaa pitkäjänteisesti ikääntyvien palveluita. On hyvä muistaa, että vanhuspalvelut eivät ole pelkästään sitä, montako tehostetun asumisen kaupungin ylläpitämää paikkaa meillä on, ja kuka niitä rakentaa ja ylläpitää. Ikääntyvien palveluissa on kysymys samanlaisesta kulttuurin muutoksesta kuin lasten ja perheiden palveluissa noin 10 vuotta sitten. Toivottavasti tietyt tahot eivät politikoi piloille tätä kulttuuriin muutosta Naantalissa, sillä näihin talkoisiin tarvitaan kaikkia.

Vihreästä näkökulmasta vuoden -21 talousarvioesitys pitää sisällään muutamia erityisiä, euromääräisesti pieniä ilonaiheita. Luontopolkujen kunnostukseen varattu, yhdistysten ja maaomistajien haettava avustus luontopolkujen ym.  kunnossapitoon kolminkertaistuu viime vuoteen verrattuna, ollen nyt 3000 euroa. Saamme lisää sähköautojen latauspistokkeita ja metsitysalueitakin lisätään. Kaupunkimme liittyy kuntien energiatehokkuussopimukseen. Hinkuun ei sen sijaan vieläkään haluta, vaikka se olisi liittymisvaiheessa kustannusneutraalia ja toisi ajan mittaan säästöjä.

On myös tärkeää, että voimme tarjota jatkossa yhä terveellisempiä välipaloja yläkoulussa ja lukiossa. Kasviruuan tarjoamista lisätään edelleen. Ilmastonmuutoksen torjunnassa on hyvä aloittaa muutos sieltä, kuin muutkin muutokset, eli itsestään. Kaupungin tehtävä palveluntuottajana tarkoittaa tässä suhteessa, ettei meidän kannata miettiä mitä kiinalaiset tekevät tai jättävät tekemättä. Kaupungin tehtävä on mahdollistaa, ja jokainen meistä voi vaikuttaa.

Myös palvelut paranevat. Hoitajia palkataan lisää. Hyvämaineinen terveyskeskus vahvistuu lisälääkärillä. Matkailu vahvistunee edelleen, asuntomessut alkavat tutkimusten mukaan kiinnostaa jo hyvissä ajoin ennen varsinaista messuaikaa. Tämä tuonee myös lisää asukkaita sekä messualueelle että muualle.

Lopuksi haluan erityisesti kiittää kaupunkimme kaikkia työntekijöitä uskomattomasta ponnistelusta poikkeusaikana. Talousarvioseminaarissa esitettyihin kysymyksiin saimme laadukkaat ja monipuoliset vastaukset vajaan vuorokauden paloajalla. Olen vakuuttunut siitä, että meillä on poikkeuksellisen taitavia ja ahkeria henkilöitä niin kaupungin johdossa kuin muussa virka/henkilökunnassa.  Meillä on taatusti myös Suomen huippua edustava kaupunginjohtaja, jonka joudumme tosin hyvästelemään tulevana kesänä. Olet Jouni kuitenkin saanut yhteistyössä henkilökunnan kanssa Naantalin sellaiseen kuntoon, että meille suorastaan hingutaan töihin. Kiitos tähän asti, vielä hetki kuitenkin jatketaan.

Jatkossa virkahenkilöt tarvitsevat yhä enemmän meidän poliitikkojen tukea, jotta voivat onnistua työssään ja olla tuottamassa parasta mahdollista palvelua kaupunkilaisille.