Kansanedustaja Vilhelm Junnila on huolestunut Turun seudun vihreiden kuntavaaliohjelmassa mainitusta lähijunaliikenteen kehittämisestä. Mielenkiintoisesti hän samassa kirjoituksessaan kuitenkin kannattaa lähijunayhteyttä Turun rautatieasemalta Naantalin satamaan, kunhan juna ei välillä pysähdy mihinkään.  Junnila on huolestunut ratahankkeen kustannuksista, mutta epäselväksi jää olisivatko kustannukset olennaisesti pienemmät, jos juna ajaisi pysähtymättä Naantalin keskustan ohi.

Tampereen seudulla on aloitettu lähijunaliikenteen pilottikokeilu, jonka hakemisesta Turku taisi myöhästyä. Naantalin radan osalta ongelmana pikaisen kokeilun osalta onkin radan sähköistyksen puuttuminen, joka Uudenkaupungin radalla on ohjelmassa. Lyhyen Naantalin pätkän osalta kustannukset oletettavasti olisivat kohtuulliset ja niihin jatkossa joka tapauksessa joudutaan, jos satamaan menevä rata halutaan säilyttää käytössä ja satamaan liittyvää teollisuutta kehittää. Kustannusvastuu tästä on luonnollisesti valtion harteilla ja hankkeeseen pitäisi myös hakea EU:n tukirahoja.

En ole joutunut laajemmin osallistumaan Naantali-Turku ruuhkaliikenteeseen, mutta vähäisten kokemusteni perusteella epäilen, että erityinen nautinto siinä mukana oleminen ei ole. Paikallisjuna voisi merkittävästi helpottaa ruuhka-ajan liikennettä ja tarjoaisi samalla Naantalin seudun asukkaille sujuvan jatkoyhteyden Helsingin suuntaan. Melko yllättävää on, että Vilhelm Junnila ainoana Varsinais-Suomen kansanedustajana on sitoutunut tämän kehittämishankkeen vastustajaksi, lieneekö syynä se, että aloite on hänen mielestään tullut väärältä taholta.

Junnila kirjoittaa, että rautatiet on rakennettu liian kauas asutuksesta. Asia taitaa kyllä olla päinvastoin; uusi asutus on sijoittunut valitettavan kauas ratalinjasta. Onneksi Naantalin keskustassa on 10 kuukautta vuodesta tyhjänä oleva pysäköintialue, jossa siirtyminen autosta junaan kävisi todella kätevästi.

Vaikeahkoa on ymmärtää, mitä tekemistä Hannu Raittolan (vas.) perinteikkäällä uimahallialoitteella on paikallisjunan kanssa.  Raiteiden kustannuksista vastaa valtio ja uimahallista pääosin kunta tai kunnat. Ehkä ei olisi huono idea, että Naantali, Masku ja Raisio yhdessä suunnittelisivat sitä hanketta johonkin liikenteellisesti nykyistä parempaan paikkaan. Yksinään Naantalilla ei siihen hankkeeseen liene varaa ja sopivat paikatkin ovat harvassa.

Jarkko Kanerva
Eero Latvala
Leena Haanpää
Viljo Mannerjoki