”Ilmaston lämpeneminen ihmisen toiminnan seurauksena on yksi suurimmista maailmanlaajuisista kriiseistämme. Se vaikuttaa kielteisesti jo nyt ihmisiin ja luontoon ympäri maailmaa, myös meillä Suomessa. Ilmastonmuutoksen seurauksena myös levottomuudet ja pakolaisvirrat lisääntyvät. Naantali ei ole irrallaan tästä globaalista kehityksestä. Me emme voi ummistaa silmiämme.

Ilmastonmuutoksen torjunta Naantalissa on ehkä aikaisemmin vaikuttanut utopialta. Sijaitseehan kuntamme alueella hiilivoimala, joka on Suomen 3. suurin yksittäinen kasvihuonekaasupäästöjen tuottaja. Tilanne ei kuitenkaan enää ole näin toivoton päästöjen näkökulmasta. Voimalaitos siirtyy pian korvaamaan hiiltä biomassalla ja kaukolämmön laskennalliset päästöt vähenevät merkittävästi. Juuri nyt siis on oikea aika kääriä hihat ilmastotalkoissa. Päästöt ovat todennäköisesti muutenkin jo laskeneet vuoden 2007 tasosta. Kunnianhimoiseen tavoitteeseen pääseminen on Naantalissa mahdollista.

Hinku-verkostoon liittyminen on kaikin puolin ainoastaan positiivinen hanke. Se ei pakota alueen yrityksiä, eikä asukkaita mihinkään, tarkoitus on kannustaa, helpottaa, mahdollistaa ja tuoda positiivista julkisuutta ja kilpailuetua. Kunnalle energiatehokkuusinvestoinnit ovat taloudellisesti kannattavia. Jos kunta ei pääse päästövähennys tavoitteeseen, siitäkään ei seuraa mitään sanktioita. Ryhtymällä Hinku-kunnaksi voimme osoittaa Naantalin olevan vastuullinen moderni kunta, joka ymmärtää tulevaisuuden haasteet, ja vastaa niihin.

Kun lapsemme ja sukupolvet meidän jälkeemme kysyvät, miksi emme tehneet mitään, vaikka kaikki tieto ja mahdollisuudet olivat käsissämme. Uskon, että me kaikki haluamme voida vastata, että kyllä me yritimme. Päätän kesäasukkaamme, presidentti Sauli Niinistön lausumaan: Ilmastonmuutos etenee hälyttävällä vauhdilla. Päättäväisten ilmastotoimien aika on NYT.”

Elina Mälkiä
Kaupunginvaltuuston kokouksessa 16.10.2017

Aiheesta tehdyn valtuustoaloitteen voit lukea täältä.