Vuosi 2019 ja muutama vuosi siitä eteenpäin tuovat tullessaan Naantalin mittakaavassa erittäin suuret investoinnit. Suurimmat investoinnit koskevat koulu- ja päiväkotiverkkoa sekä asuntomessuja.

Vihreille koulutukseen panostaminen on tärkeä asia. Modernit, muunneltavat ja uutta opetussuunnitelmaa tukevat tilat lapsille ja nuorille, vuosikymmeniksi eteenpäin, on jotain sellaista, mistä kaupunkimme voi olla ylpeä. Etupainotteisesti suunnitellut ja toteutetut investoinnit koulumaailmaan ovat myös kustannustehokkaita ratkaisuja. Lisäksi näiden suunnitelmien avulla vältymme sellaisilta pakkoratkaisuilta, joista lähikunnissakin on surullisia esimerkkejä.

Panostaminen koulutukseen tuo tutkitusti jokaisen euron moninkertaisesti takaisin. Nyt emme sijoita pelkästään uusiin seiniin ja välineisiin, vaan myös itse opetukseen. Erityisopettajan virka Maijamäkeen vakinaistetaan ja jakotuntien määrää lisätään perusopetuksen ensimmäisellä luokalla. Näin ryhmäkokoja saadaan pienemmäksi, ja tämä on mielestämme erittäin toivottu suuntaus.

Varhaiskasvatukseen perustetaan aluepäiväkodinjohtajan virka, joka vapauttaa resursseja päiväkodeissa itse hoito/kasvatustyöhön. Varhaiskasvatuskenttä on muutenkin muutoksen tilassa ja toimintoja kehitetään pitkäjänteisellä suunnitelmalla. Päiväkotimaailmassa iloitsemme myös siitä, että hankalaksi koettu, byrokraattinen, lapsia ja perheitä eriarvoistava ja perheiden arkea vaikeuttava subjektiivisen varhaiskasvatusoikeuden rajaaminen poistetaan 1.8.2019 alkaen . Tämän muutoksen olisimme halunneet nähdä tapahtuvan jo tammikuun alusta, mutta parempi myöhään kun ei milloinkaan.
Myös avoimen varhaiskasvatuksen palvelut jatkuvat hyvällä mallilla.

Hyviä uutisia on tarjota myös varttuneemmalle väelle. Vihreiden jo vuosi sitten ehdottama geriatrin virka on nyt ensin vuoden talousarviossa. Geriatri tulee Naantalin terveyskeskukseen palvelemaan määrällisesti yhä kasvavaa vanhempaa väestöä. Omalla geriatrilla saamme kustannustehokasta ja laadukasta hoitoa vanhuksille, ”tieto-taitoa omaan taloon” eli tukea ja opastusta muulle henkilökunnalle ja ennen kaikkea hyvää palvelua kunnan asukkaille. Lisäksi vanhuspalveluihin saadaan asiakasohjaaja.

Asuntomessujen valmistelu ja rakentaminen pääsee kunnolla käyntiin. Vaikka palkinto tästä työstä tulee vasta vuosien kuluttua, on tärkeää kiinnittää huomiota messujen markkinointiin ja hyvään valmisteluun koko prosessin ajan. Meillä on Naantalissa mahtavat puitteet ja mahdollisuus tehdä aidosti kaikkien aikojen asuntomessut, joiden tuloksesta Naantali ja sen asukkaat nauttivat pitkän aikaa.

Asuntojen rakentamista tapahtuu luonnollisesti jatkuvana toimintona, pelkästään asuntomessuihin emme voi luottaa. Uuden kaavoitusarkkitehdin virka tuo nopeutta ja ketteryyttä uusien kaavojen laadintaan. Keskustakorttelin rakentaminen on päässyt jo hyvään vauhtiin ja keskustan yleisilme tulee päivittymään moderniin suuntaan. Asuntotuotannossa tulee jatkossakin kiinnittää huomiota monipuolisuuteen ja luoda edellytykset kasvavaan asukasmäärään ja ikärakenteen oikaisemiseen.

Meillä on Naantalissa monessa suhteessa erinomaiset, hyvin hoidetut ja laajat palvelut, ehkä meidän tulisikin jatkossa markkinoida näitä palveluja paremmin myös kuntamme rajojen ulkopuolelle ja kertoa muillekin, kuinka hyviä palveluita Naantalissa on. Hyvin hoidetut palvelut, elämäntilanteeseen sopivat asunnot sekä moderni koulu- ja päiväkotiverkko toimivat vetovoimatekijänä lapsiperheille taatusti paremmin kuin pieni viilaus veroprosentissa.

Veroprosentti pysyy ennallaan eli 19%:ssa . Meillä on siis jatkossakin alueellisesti katsottuna erittäin kilpailukykyinen veroprosentti. Kuten edellä mainittu, tulevat investoinnit ovat erittäin suuret ja niiden lisäksi panostamme myös palveluihin. Veroprosentin laskuun ei mielestämme ole varaa, eikä edes perusteita, koska verorahoitus on merkittävin vuosikatteen tasoon vaikuttava tekijä.

Kaupungin uusittu strategia pitää sisällään kunnianhimoisen ja vastuullisen listan toimenpiteitä ja arvoja. Jos me aidosti toimimme strategian mukaan, meillä on edessä valoisa tulevaisuus. Strategian kärkihankkeissa on kuvailtu mm. vetovoimaisen ympäristön Naantalia.

Ympäristönsuojeluun on tulossa 6 kuukauden määräaikainen resurssi, jonka avulla laaditaan Naantalin uusi ympäristöohjelma.

Ympäristöohjelma sisältää kaupungin strategiset ilmastotavoitteet ja konkreettiset toimenpiteet kaupungin toiminnan kehittämiseksi kestävän kehityksen mukaisesti, Itämeren tilan parantamiseksi ja kaupungin arvokkaan luontoympäristön piirteiden vaalimiseksi.

Hyvänä lisänä tähän pitäisimme HINKU-verkostoon liittymistä. HINKU-hankkeen avulla useissa kunnissa on saavutettu satojentuhansien säästöjä ja samalla vähennetty hiilidioksidipäästöjä. Vielä kun yhtälöön lisätään se, ettei hanke maksa mitään, on hyvin vaikea keksiä syytä miksi emme toimisi tässäkin asiassa vastuullisesti ja osallistuttaisi ilmastotalkoisiin. Kukaan ei voi enää vedota siihen, että emme tienneet miten toimia vastuullisesti ympäristöasioissa. Itse haluaisin ainakin seistä selkä suorana ja kirkkain silmin kertoa lapsilleni vanhempana, että ainakin yritimme kaikkemme.

Naantalin vihreät puoltaa talousarvion hyväksymistä.
Loppuun kiitos virkamiehille erittäin hyvin valmistellusta talousarviosta.

Jasper Wilenius

kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen jäsen