Valtuustoaloite kummivaltuutettuista Naantalin lapsille ja nuorille

Esitys kummivaltuutettujärjestelyn perustamiseksi valtuutetun luottamustoimen yhteyteen

Lapsia ja nuoria tulee ottaa mukaan päätöksentekoon, jo lakikin velvoittaa siihen. Siitä huolimatta 69 prosenttia naantalilaista 9.-luokkalaisista pitää huonoina mahdollisuuksiaan esittää mielipiteitään kuntamme päättäjille ja 24 prosenttia heistä ei tiedä mahdollisuuksistaan. Samanaikaisesti yli puolet heistä kokee tärkeäksi, että kunnan päättäjät ja nuorisoryhmät tapaavat toisensa ja keskustelevat keskenään. Tulokset osoittavat sen, että halua kyllä vaikuttamiseen löytyy, mutta mahdollisuuksia koetaan olevan vähänlaisesti.

Nuorten vaikuttamismahdollisuuksia tulee Naantalissa parantaa. Naantalissa on nuorisovaltuusto, kouluissa oppilaskunnat ja lastenparlamentti. Tämä on erinomainen asia. Se ei kuitenkaan riitä, sillä nuorten vaikuttamisryhmistä ei tieto kovin helpolla kantaudu päätöksentekijöiden tasolle. Kunnan tehtävänä on tukea nuorisolain edellyttämällä tavalla nuoria kasvussa aktiiviseksi kansalaiseksi, eli tavoitteelliseksi toimijaksi yhteiskunnassa. Vihreiden valtuustoryhmä on sitä mieltä, että nuorten todellisia vaikuttamisen mahdollisuuksia ja asemaa voi parantaa ja heidän mielipiteensä ottaa vakavasti päätöksenteossa vain lisäämällä vuoropuhelua päättäjien ja nuorten vaikuttajaryhmien kesken.

Yksi hyväksi koettu käytäntö on ns. kummivaltuutettutoiminta, jota vihreiden valtuustoryhmä esittää Naantaliin perustettavaksi. Tuore kuntalain kokonaisuudistukseen liittyvä kysely osoittaa, että harvassa kunnassa on vielä käytössä kummivaltuutettujärjestely. Kummivaltuutettujärjestely nostaisi Naantalin profiilia nuorten kuulemisen edelläkävijäkuntana, mutta sen päätarkoitus olisi tietenkin tehostaa nuorten vaikuttajaryhmien, esimerkiksi nuorisovaltuuston mielipiteiden välittymistä päättäjille ja toisaalta päättäjien viestien viemistä nuorille. Kummivaltuutettu voisi myös pyytää lausuntoja nuorten vaikuttajaryhmiltä tai muulla tavoin edistää nuorten mukanaoloa heitä koskevien asioiden valmistelussa.

Naantalin lapsilla ja nuorilla on paljon sanottavaa kaupunkimme kehittämisestä. Lapset ja nuoret haluavat vaikuttaa hyvin monenlaisiin asioihin, ei ainoastaan vapaa-ajanviettomahdollisuuksiin, vaikka näistä asioista nuoret on kunnissa perinteisesti otettu mukaan päättämään. He myös tuntevat huolta omasta turvallisuudestaan ja aikuistenkin palveluiden saatavuudesta. Nuorten tulee saada sanoa mielipiteensä kunnan toiminnasta ja palveluista. Näiden arvioiden on syytä vaikuttaa siihen, millaisia päätöksiä tulevaisuudessa tehdään. Ja kunnan päätöksissä on huomioitava niiden vaikutukset kunnan nykyisiin ja tuleviin nuoriin. Kummivaltuutettujärjestely on toimiva tapa edistää päätöksenteon avoimuutta ja nuorten osallistamista päätöksentekoprosessissa. Siksi ehdotamme, että kummivaltuutettujärjestelystä tehdään selvitys toiminnan käynnistämiseksi pikaisesti Naantalissa.

Naantalissa 14.10.2013

Leena Haanpää