Toimintakertomus 2018

NAANTALIN VIHREÄT ry

Toimintakertomus vuodelta 2018

Yhdistyksen johto ja hallitus

Yhdistyksen puheenjohtajana toimi vuonna 2018 Mirva Maine, varapuheenjohtajana Sara Sorto, taloudenhoitajana Jyrki Heino ja sihteerinä Eero Myrskykari. Hallituksen jäseniä olivat puheenjohtajan lisäksi Ilona Lilja-Kurkela, Juha-Antti Nikkanen sekä Aino Haakana, varajäseninä toimivat Hanna Erjanti, Erja Hautala, Jyrki Heino ja Elina Mälkiä.  Toiminnantarkastajana toimi Pekka Leinonen.

Varsinais-Suomen vihreiden hallituksessa yhdistystä edusti Sara Sorto.

Yhdistyksen kevätkokous pidettiin 25.3.2018 Toffes Sports -ravintolassa, läsnä kokouksessa oli kahdeksan jäsentä.

Syyskokous järjestettiin 4.12.2018 Sun Town -ravintolassa. Syyskokous valitsi uudeksi puheenjohtajaksi Saija Porramon ja muiksi jäseniksi hallitukseen Mirva Maineen, Aino Haakanan, Jyrki Heinon, Elina Mälkiän, Jasper Wileniuksen, Hanna Erjannin sekä Eero Myrskykarin.  Toiminnantarkastajaksi valittiin Pekka Leinonen ja varalle Riitta Salokannel.

Hallitus kokoontui vuonna 2018 kahdeksan kertaa. Hallituksen kokoukset pidettiin useimmiten kaupungintalolla.

Muut järjestötapaamiset ja piirin kokoukset

• V-S-piirin kevätkokoukseen Turussa, edustajiksi valittiin Sara Sorto, Mirva Maine, Jyrki Heino ja Elina Mälkiä .
    • Vihreän liiton puoluekokouksessa Vantaalla 16.-17.6.2018, varsinaisena edustajana oli Mirva Maine ja varaedustajana Sara Sorto.
  • V-S-piirin syyskokouksessa Kaarinassa 2018 edustajana oli Saija Porramo ja Sara Sorto.

Tapahtumat ja retket sekä muut kokoontumiset

• Tuhkamarkkinat 4.3.2018
  • Vierailu Aurinkosäätiön palvelutalossa 8.4.2018, missä talon toimintaa esitteli Pirjo Maja. Samalla toteutettiin Pullaa ja politiikkaa -oppimiskahvila, jossa käytiin läpi arvojamme ja vihreiden poliittisia tavoitteita Naantalissa.
  • Toukokuun lopulla olimme esillä Naantalin venemessuilla ja jaoimme juttelemaan pysähtyneille Livonsaaren osuuspuutarhan tuottamia maa-artisokkia.
  • Kesällä järjestettiin kesäjuhlat Kailon saunalla.
  • Yhdistyksen pikkujoulut pidettiin 15.12. Esa Vahteran luona.

Yhdistyksen jäsentilanne

Vuoden 2018 alussa jäsenrekisterissä oli 38 jäsentä ja vuoden aikana jäsenmaksusuorituksia saatiin 36 henkilöltä. Kaksi jäsenistä ilmoitti erostaan ja kolme erotettiin vähintään kahdelta peräkkäiseltä vuodelta saamattomien jäsenmaksujen vuoksi. Puolueelta saatiin tiedot neljästä jäsenmaksun suorittaneesta uudesta henkilöstä ja heidät kaikki hyväksyttiin jäseniksi. Jäsenmäärä vuoden lopussa oli 37 henkeä.

Poliittinen vaikuttaminen

Vuonna 2018

Tänä vuonna kaupunginhallituksessa on ollut kaksi jäsentä; Mirva Maine ja Jasper Wilenius.

2018 Poliittisessa vaikuttamistyössä keskeiset linjat ovat olleet kuntalaisten hyvinvointi, perheiden yhdenvertaisuus, kouluverkkosuunnittelu, asuntomessut ja luonnon suojelu. Koulutukseen on saatu lisäresursseja, kouluverkkoselvitys on edennyt.

Jätetyt valtuustoaloitteet 2018

1. Valtuustoaloite avoimen sääaseman rakentamisesta Naantalin kauroille (Vahtera)
  2. Aloite Naantalin kehittämisestä pyöräilykaupunkina (Sorto)
  3. Suovuoren kartanon alueesta virkistys- ja ulkoliikuntakeskus (Latvala)
  4. Luonnon monimuotoisuuden huomioiminen Naantalissa (Porramo)

Naantalilainen Saija Porramo valittiin Varsinais-suomen vihreiden jäsenkyselyn pohjalta eduskuntavaaliehdokkaaksi.

Viestintä ja kotisivut

Vihreät valtuutetut ja muut luottamuspaikanhaltijat ovat olleet esillä sekä sosiaalisessa mediassa että painetussa mediassa. Yleisönosastokirjoituksilla ja Facebook-julkaisuilla on pyritty tuomaan esille näkökantoja liittyen poliittiseen päätöksentekoon ja kulloinkin ajankohtaisina oleviin puheenaiheisiin.

Kotisivujen päivityksestä on vastannut pääasiassa Aino Haakana. Kotisivuilta löytyy mm. yhdistyksen ja vihreiden luottamuspaikanhaltijoiden tiedot, tehdyt valtuustoaloitteet ja ajankohtaisia kirjoituksia sekä tietoa tulevista tapahtumista.

Sosiaalisessa mediassa yhdistys viestii Naantalin vihreät -Facebook-sivun sekä -instagram-tilin kautta.

Talous

Tilikaudella 2018 tuloja oli 2448,51 euroa enemmän menoja. Talousarviossa toiminnan ylijäämäksi oli budjetoitu 1410 euroa. Taseen loppusumma vuoden 2018 lopussa oli 4386,37 euroa. Velkoja ei ollut.