Valtuustoaloite pientalojen tulisijalämmittämisen valvonnan ja ohjeistuksen tehostamisesta

Tehostettua valvontaa ja ohjeistusta pientalojen tulisijalämmittämiseen

Se, miten kodit lämmitetään, vaikuttaa hengitysilman laatuun. Pientalojen takoista nousevat savut aiheuttavat epäpuhtaasti palaessaan pienhiukkaspäästöjä: häkää, hiilivetyjä ja muita terveydelle haitallisia yhdisteitä. Mitä epätäydellisempää palaminen on, sitä enemmän epäpuhtauksia syntyy. Erityisesti kovilla pakkasilla lämmittäminen lisääntyy ja savut jäävät leijailemaan katutasolle. Pientulisijojen päästöt voivat huonontaa merkittävästi lähiympäristön hengitysilman laatua, koska ne pääsevät suoraan ulkoilmaan laimentumattomina ja puhdistamattomina. Epäpuhtaudet tunkeutuvat ilmanvaihdon kautta myös sisätiloihin. Astmaatikot sekä yleensä iäkkäät sepelvaltimotautia ja keuhkoahtaumatautia sairastavat voivat saada hengitystie- ja sydänoireita sekä heidän keuhkojen ja sydämen toimintakykynsä voi heiketä. Myös terveet voivat kokea silmien, nenän ja kurkun ärsytystä tai lievää hengenahdistusta.

Hengitysliitto (http://www.hengitysliitto.fi/Kampanjasivut/PoltaPuutaPuhtaasti/Hyvatpolttotavatkunniaan/) toteaa asiasta seuraavasti: ”Jokainen voi itse vaikuttaa ratkaisevasti siihen, millaista savua oman talon piipusta tupruaa. Puhtaan palamisen päästöt ovat vain murto-osa huonosti toteutetun puunpolton päästöistä.

Koska puun polttaminen pientulisijoissa (pienpoltto) tuottaa päästöjä ilmaan siinä missä muukin energiantuotanto tai liikenne, tulisi siihen liittyvää valvontaa ja valistusta tehostaa. Naantalin kaupungin kotisivuilla on ilmanlaadun valvontaa käsittelevä sivu, mutta sieltä puuttuu pientalojen pienpolttoa käsittelevä ohjeistus ja suositukset. Pienpolttoa päästölähteenä ei Suomessa säädellä juuri lainkaan. Tässä suhteessa Naantali voisi toimia ennakoivasti ja aloittaa oman ohjeistuksensa suunnittelun ja toteutuksen ennen kuin se tulee lakivelvoitteiseksi. Proaktiivisena toimijana kunnan on mahdollista myös säästää terveydenhuollon kuluissa vähentyneinä hengitystie- ja sydänoireongelmien hoitokuluina.

Naantalissa 25.2.2013

Leena Haanpää